Filmy, které předčí knihy

1. března 2011 v 21:12 | ANA |  Filmotéka rozličná
Jsou dobré knihy a jsou dobré filmy.
Pak jsou dobré knihy, které se zfilmují.
A jsou příšerné filmy.


Pak jsou dobré knihy, které se zfilmují.
A jsou skvělé filmy.

Pak jsou knihy, které nestojí za nic, a přesto se zfilmují.
A filmy jsou dobré.

A jsou knihy, které jsou výborné
a filmy vzniklé podle nich jsou výborné.

Ale těch je jak šafránu. Mimochodem, víte, proč se říká "jak šafránu?".
Protože šafrán je vzácnej, proto!
(Tak, a teď jsme všichni o něco chytřejší... )

Ale zpátky ke knihám a filmům. Mám ráda filmové adaptace a je mi jasné, že film nebude nikdy jako kniha. Dokonce jsem zjistila, že čím věrnější adaptace, tím horší film (i když to nemusí platit stoprocentně vždycky).
A naopak, volnější adaptace dá víc prostoru pro vyjádření emocí a děje.
Přesto často čtu rozhořčené výkřiky filmových diváků, kteří před filmem byli nadšení čtenáři - a jsou z filmu zoufale nešťastni, protože film se nedrží přesně litery. Těmto čtenářům bych chtěla říct jen to, co už se notoricky ví - není možné zfilmovat knihu tak, aby film byl přijatelně dlouhý a přijatelně atraktivní pro diváky. Tedy, aby se divák nenudil, aby ve filmu nebyla tzv. vata - vše, co projde v knize, ve filmu by bylo zmařeno. Navíc, film je jiná forma, funguje na jiné úrovni.

Filmů, které předčí knihu, není mnoho.
Podle mého názoru k nim patří např. Tanec s vlky, Věk nevinnosti - a na první místo bych dala Upíří deníky, což není film, ale seriál, ale to nevadí, protože proti knižní podobě vedou na plné čáře.

Filmy, které jsou rovnocené s knihou?
I ty bych našla.
Třeba Zelená míle. Také Vykoupení z věznice Shawshank. Carrie (ta první, z roku 1976).
Želary. Šógun. Vzpomínky na Afriku...
Kruh, Jméno růže, Planeta opic.
A mezi nimi film, u kterého nevím, jestli dokonce nepředčil knižní předlohu - ale rozhodně je přinejmenším rovnocený knižní sérii - Pán prstenu.

Takže, ano, filmy, které předčí knižní předlohu, jsou. Ale je jich zoufale málo. I když, nemusí pršet, stačí, když kape...

Fotečky k filmům propůjčeny z internetu a zkolážovány.
Na konci jsem přidala vysoce oblíbenou anketu, která tak krásně fungovala v posledních dnech.
Naskýtá se možnost vyzkoušet, jestli už klikané odpovědi padají do správných kolonek...
Kdo chce, nechť klikne!

 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 punerank punerank | E-mail | Web | 1. března 2011 v 21:21 | Reagovat

Se Zelenou mílí souhlasím, ostatní jsem neviděla, bohužel.
anketka je rozverná, mně zafungovala správně - pro mě pochopitelně je prvotní kniha, ale někdy je lepší film:)
Pravidla moštárny jsou myslím lepší jako kniha, Forrest gump zase jako film:)

2 Kelyš Kelyš | E-mail | Web | 1. března 2011 v 21:24 | Reagovat

Tak vidíš, o tom jsem nikdy moc nepřemýšlel. Tanec s vlky? Kniha je super a film také. Já asi neporovnávám. :-( ;-)

3 Lúthien Lúthien | Web | 1. března 2011 v 21:43 | Reagovat

Zajímavá úvaha. Rozhodně si nemyslím, že by film LOTR předčil knihy, to ani v nejmenším...Ale chápu, že pro někoho jsou knihy příliš složité. Já jsem zažila pár filmů, které jsou lepší než kniha. Pro mě je to např. Saturnin, seriál Bylo nás pět, Pýcha a předsudek. Ale ve většině případů jsem knihy lepší. Člověk si může všechno představit podle sebe...

4 Lúthien Lúthien | Web | 1. března 2011 v 21:43 | Reagovat

*jsou knihy...(Už neumím psát, pardon)

5 davidbachmann davidbachmann | E-mail | Web | 1. března 2011 v 22:00 | Reagovat

Forrest je jednoznačně lepší jako film. Zelená míle se mi líbí v obou provedeních - to souhlasím s Punerankem. Jinak preferuji knížky už kůli svému špatnému zraku. Ve filmu mi někdy unikne důležitý obraz.

Jo a anketka funguje! Chvála Pánu Bohu!

6 Beatricia Beatricia | Web | 1. března 2011 v 22:16 | Reagovat

Já preferuju knihy. Udělám si představu o hrdinech, okolí a situaci. Film to zákonitě zkreslí a já jsem pak zklamaná.

7 Pinky Claire Pinky Claire | Web | 1. března 2011 v 22:37 | Reagovat

Prvně bála, ale pak jsem zjistila, že je ten led pevný, takže už jsem šla i dál :) a videa natáčím na digitální foťák :)

8 Giornale Giornale | Web | 1. března 2011 v 22:50 | Reagovat

Souhlasím s upířími deníky,Pánem prstenů (ale knihy přímo od J. R. R. Tolkiena zbožňuju) a ještě bych přidala Ps: Miluji tě - i když se nedrží předlohy úplně.
Já beru knížku a film jako oddělené věci, protože nemá cenu se rozčilovat, jak je ten film hloupý a že že kniha je daleko lepší, nebo jak někdo mohl zrovna tohle zfilmovat...

[3]: Pýcha a předsudek se mi daleko více líbí seriálová série než film. A se Saturninem souhlasím...

9 annapos annapos | E-mail | Web | 1. března 2011 v 23:14 | Reagovat

Kniha je vždy lepší z jednoho prostého důvodu, zážitek trvá, pokud je kniha krásná, zážitek trvá, je li kniha vynikající, zážitek trvá, a chce se nám plakat, když zážitek končí, ne proto jak ale proto že vůbec končí...........

10 MirekČ MirekČ | Web | 2. března 2011 v 7:22 | Reagovat

V poslední době mně BLOG.CZ tak vytáčí, že minimálně dočasně přecházím na mé druhé stránky u jiného poskytovatele , kde budu psat články které by patřily na Mirkův svět – takže pokud patříš mezi mé věrné čtenáře tak se podívej tam. Díky.

11 Labanda © Labanda © | Web | 2. března 2011 v 10:12 | Reagovat

:-) pěkný poznatek a kuju

12 š š | Web | 2. března 2011 v 12:48 | Reagovat

Taky mám ráda tyto srovnání :)
u  mě to je zatím takto:
1) lepší knihy: Sophiina volba, Hlava XXII, Ptáci v trní, Gejša
2) lepší film: Medvědi, Forrest Gump
3) stejné: Love story, Vyhoďme ho z kola ven (Přelet nad kukaččím hnízdem), Muži, kteří nenávidí ženy, Vyšší princip, Pianista, souhlasím s Planetou opic, ač tam to podle mě filmaři hodně změnili.

Víc mě teď nenapadá... Ale stejně preferuji knihy.

13 vik vik | Web | 2. března 2011 v 13:09 | Reagovat

Nevím, na kterou možnost v anketě kliknout. Já totiž teď tak uvažuju, jestli vůbec je možné posuzovat, co je lepší, když film a kniha jsou vlastně naprosto odlišné záležitosti.
Mám-li být konkrétní, Pán prstenů se mi mnohem víc líbil v knižní podobě. Filmy byly taky moc fajn, ale v knížce toho bylo mnohem víc. Podobně taky DaVinci code. Jinak třeba u Tance s vlky jsem ani netušil, že původně byla knížka.

14 Naďa Naďa | Web | 2. března 2011 v 13:26 | Reagovat

Já jsem se zfilmovanou knihou měla vždycky problém. Většinou bylo lepší když jsem viděla film a pak četla knihu než naopak. Z knihy jsem si udělala svoji představu, kterou mi film mnohdy pokazil!

15 Iva Iva | Web | 2. března 2011 v 13:44 | Reagovat

Pán prstenů se mi víc líbil v knižní formě, stejně jako třeba Ptáci v trní. Knížka Saturnin se mi taky moc líbila, ale filmové zpracování je skvělé.

16 edithhola edithhola | E-mail | Web | 2. března 2011 v 14:08 | Reagovat

Nevím, jak odpovědět. Pokud vidím film dřív, než si přečtu knihu, tak se mi líbí víc film. A nebo už knihu nikdy nepřečtu. Já mám prostě svou fantazii, které si nade vše cením. Takže jakmile vidím film, mám už v hlavě obrazy z toho filmu. Pro mě jsou knihy právě o tom ponoření se do vlastního světa fantazie, představ, stávám se někým z té knihy ... Takže nemohu v anketě zaškrtnout nic. Můj manžel zase upřednostňuje filmy. Není obrazový jako já, ale kvůli své oční vadě se mu více rozvinulo sluchové vnímání a talent na jazyky. Tudíž on říká, že u knížek nemá žádné obrazy, takže jemu film pomáhá k představě. To je taky zvláštní. Nikoho jiného takového neznám.

17 Caddy Caddy | Web | 2. března 2011 v 17:40 | Reagovat

Taky jsem nad tím už přemýšlela... Film, který je určitě rovnocenný s knihou (ale já myslím, že spíš lepší), je Pýcha a předsudek.
Pán prstenů je, uznávám, nádherný film, ale knihy mají své kouzlo a Tolkienův styl psaní...

18 vik vik | 2. března 2011 v 18:14 | Reagovat

[15]: Jojo, Saturnin jako film je skvělý. Mám zrovna rozečtenou knížku a ta je výborná. Pořád vidím pány Víznera, Havelku a Lasicu a dámy Zedníčkovou a Synkovou ? Tou poslední si nejsem tak úplně jistý.

19 vik vik | 2. března 2011 v 18:16 | Reagovat

[17]: To je právě ono. Nejde jen o děj Pána prstenů, ale o úžasný Tolkienův styl psaní. Plus výbornou práci překladatele, protože v angličtině bych z toho zrovna moc neměl. :-)

20 Storyteller Storyteller | Web | 2. března 2011 v 18:49 | Reagovat

Mě třeba nasral Eragon - jsem četl a docela se mi líbil, ale film mi přišel, jako kdyby ho nikdo, kdo s jeho vznikem měl codoči nění, knihu neviděl ani z rychlíku.

21 Lucerna Lucerna | Web | 2. března 2011 v 19:18 | Reagovat

ja neviem o filme ktory by bol lepsi ako kniha.. aspon si nespominam :-) ale moze byt, krasne si to zhrnula, vynikajuco sa to cita :-D
vidim ze mam uz par typov co za film si stiahnut :-D

[20]: mna Eragon NEUVERITELNE n.sral a este stale s.re, ked si na to spomenem :-D knihy su super, ved som hrda majitelka :-) ale film.. clovek by uskrtil rezisera a scenaristu :D :D

22 sayury sayury | Web | 2. března 2011 v 19:18 | Reagovat

[20]: haha,souhlasím,tak to podelali, ze nemuzou tocit druhy dil, no to je konec :D

Jinak ano, Vampire Diaries vedou!! :D

23 Lucie Lucie | Web | 2. března 2011 v 19:24 | Reagovat

Je to článek k zamyšlení a hlasla jsem pro: Knížka je lepší než film, ale občas je film lepší než kniha a určitě s tím souhlasím :-)

24 Vendy Vendy | Web | 2. března 2011 v 20:11 | Reagovat

[20]: S tím souhlasím, Eragon knižní byl aspoň zajímavý a přinejmenším psaný poutavým stylem, Eragon film byl odfláklý stylem "pojďme natočit něco fantasy, protože fantasy teď frčí. Ať je tam nějaký drak, nějaký čaroděj a nějaký hrdina z lidu."
A diváku, plať a div se.
(A opravdu, o druhém díle se moc nemluví, přitom druhý díl Eragona byl ještě zajímavější... Stejně tak se nemluví o natáčení Jantarového dalekohledu...
Pán prstenu - kniha versus film - napsala jsem, že je považuji za rovnocenné a že jsem chvíli přemýšlela, jestli dát film nad knihu. Ale ono jde opravdu o něco jiného - kniha má nádherný styl psaní, přesně jak zmiňuje Caddy, Iva i Vik. A film je zase ohromně vizuálně zpracovaný, navíc Jackson nesázel jen na efekty, ale na lidi, na emoce. A to se mu povedlo mírou vrchovatou.
Ještě jsem si všimla dalších tipů na filmy podle knih, taky velmi dobré!

25 Gauri Gauri | Web | 2. března 2011 v 20:41 | Reagovat

Já měla vždycky radši knížky než filmy. V knížcce si můžeš všechno krásně představovat a tak.
Rozhodně je lepší vždy si přečíst knížku dřív, než se podívat na film, protože když vidíš nejdřív film a pak knížku už si ty postavy představovat nemůžeš, už je prostě vidíš tak jak je to v tom filmu..
Třeba filmy o Harry Potterovi jsou fakt moc hezké ale úplně mi zdeformovaly postavu Siriuse, Dobbyho, Voldemorta..
Nebo Eragon, to je zase film, kterej se podle mě líbí lidem, co nečetli knihu, protože tam vynechali takovejch věcí a celý to uděli úplně jinak..:-/

26 Vendy Vendy | Web | 2. března 2011 v 20:48 | Reagovat

[25]: Harry Potter - taky souhlasím. Četla jsem dřív knihu a představovala jsem si spoustu postav jinak. Jediný, kdo je shodný v mých představách, je Brumbál a Ron. Dobby, Hagrid a profesorka McGonagallová se celkem povedli, Sirius byl děsný, stejně tak Bellatrix. Harryho i Hermionu jsem si taky představovala jinak.
Kdo mě potěšil, byla postava Snapea. Ten se povedl - je sice sympatičtější než v knize, ale je úžasně zahraný.
Jinak mě opravdu většinou filmy zklamou, některé hodně, některé málo, některé vůbec.
Co je mi líto nejvíc - natočených filmů, které mohly být skvělé, a nejsou. Tak třeba profláklý Twillight (myslím, že filmově to mohli udělat líp).
Anebo, když zalovím v kalných vodách minulosti, co třeba Angelika?

27 Lily Addams Lily Addams | Web | 2. března 2011 v 21:08 | Reagovat

Dávám přednost knihám. Třeba Harry Potter mě zaujal až na základě četby a ne shlédnutí filmu....

28 Giornale Giornale | Web | 2. března 2011 v 22:18 | Reagovat

[20]: já ptám, jak mohli udělat Safiře křídla pokrytá peřím?! Já jsem u filmu trpěla.

Červená mi sluší, jako blondýnka jsem nikdy nebyla, takže kdo ví, jak by mi to slušela. Já mám hodně světlou pleť a jsem zimní typ, takže to vidím na tu tmavě hnědou až skoro černou. Moje přírodní barva je taková divná tmavější hnědá.

29 Vendy Vendy | Web | 2. března 2011 v 23:00 | Reagovat

[16]: Zajímavé je, že tvůj manžel dává přednost filmům před knihami právě kvůli obrázkům. Jasně, film je vizuální. A navíc doplněný hudbou, která čarovně dobarvuje celý příběh. Ale kniha, obsahující slova, i  když bez obrázků, přece rozněcuje fantazii... vždycky jsem si u čtení představovala děj, postavy, okolí. A často vše bylo odlišné od filmové podoby...
Ale - každý jsme nějaký, tak proč ne. ;-)  :-)

30 Vendy Vendy | Web | 2. března 2011 v 23:04 | Reagovat

[28]: Eragon se mi jako film vůbec nelíbil. Snesu hodně, občas i uberu ze svých nároků, ale pitomost je pitomost. Eragon mě těžce zklamal, připadalo mi, že tam úplně vyhodili hlavní myšlenku. Ale Zlatý kompas taky docela zkazili, i když nebyl špatný, mohl být daleko lepší. Když si uvědomím, kolik tomu věnovali práce a peněz... a zbytečně.
Jinak, k bodu dvě - zimní typy jsou na tom nejlíp, můžou si dovolit téměř všechno. Závidím ti. 8-)

31 TlusŤjoch TlusŤjoch | 3. března 2011 v 8:46 | Reagovat

Třeba "Hlava XXII" se mi líbila jak kniha, tak i film.
Každé mělo něco do sebe.

32 Janah Janah | Web | 3. března 2011 v 20:12 | Reagovat

Třeba Geisha je dobrá tak i tak.

Ale Želary - v knize pod názvem Želary je něco úplně jiného než ve filmu, film si vzal z té knihy pouze název. A kniha je mnohem lepší, v tom s tebou nesouhlasím. ;-)  :-)

33 Mniška Mniška | E-mail | Web | 5. března 2011 v 13:36 | Reagovat

Musím se přiznat, že nejsem moc velkým filmovým fajnšmekrem, takže se musím přiznat, že moc jsem jich neviděla a u mnohých z nich je to velká ostuda. Nicméně LOTR je skutečně jeden z mála, co knihu asi skoro předčil nebo je tak na stejné úrovni s knihou. Ale jinak mi většinou nelahodí filmy, které byly natočeny podle knižní předlohy a také podle PC herní předlohy, to jsou paskvily nehorázné.

34 Lenka Lenka | Web | 5. března 2011 v 21:12 | Reagovat

Tebe alespoň těch pár filmů, které jsou podle knižních předloh dobře zpracované, napadlo. Mně nenapadá žádný... asi že se na ty filmy radši vůbec nedívám... :-D

35 Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri | Web | 6. března 2011 v 17:05 | Reagovat

[31]: Výborná volba!

Já si zanesouhlasím, ale jen tak zpola :-D Shawshank předčil svou literární předlohu, a o dost. Je to pro mě unikátní případ, protože se nestává často, aby knížka byla o takovou píď horší než film. A Shawshank Redemption je osvobozující film, právem na vysokých příčkách v hodnocení uživatelů a v mých očích je rozhodně nejlepším filmem všech dob. Dokonale pojí lidskost, vyprávění, perfektní soundtrack a... a tu věc, o které nesmím mluvit, protože někteří jej možná ještě nespatřili. A to by byla chyba :-) A u Jména Růže si myslím, že zase naopak - se knize nevyrovná, je trochu horší. Ale to už je subjektivní.
Shawshank je prostě v srdci malého stvoření. A už se mu odtamtud nechce :-)

36 Berry Berry | Web | 8. března 2011 v 21:00 | Reagovat

Nuž, ankety jsem se nezúčastnila. Na filmy moc nekoukám, a když ano, moc ne ty, které znám jako knihu. Právě proto, abych nebyla zklamaná, protože z knih mám svou představu a tu endám :-D. Ale naprosto s tebou souhlasím, pěkný článek :-).

37 luczaida luczaida | E-mail | Web | 20. února 2015 v 0:39 | Reagovat

Já se zdržuju hlasování, protože nečtu, takže pro mě existujou jenom dvě odpovědi. Buď se mi ten film líbí nebo ne a je mi úplně jedno, co bylo v knížce ;)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama